BLOG LUKÁŠE LANGMAJERA

24. 11. 2016

Paní učitelka, ve školce se mě zeptala; Čím by si chtěl být Lukášku? Chtěl bych bejt automechanikem, popelářem, závodníkem, prodejcem aut... Automechanika jsem si vyzkoušel a žádné terno to nebylo. Prodávat auta? Vlastně to trochu dělám. Závodníkem jsem již 4 rokem, ocejchovaný le‎gitimací automotoklubu. Popelářem se stanu až to všechno praskne a do té doby si budu plnit sny.  Budu se snažit vám ukázat nečekané srovnání a můj pohled na auta, které většina z nás doma v garáži, nebo na sídlišti prostě nemá. Váš Lukáš Langmajer

KOČÁR DO BUDAPEŠTI

23. 12. 2016

Budete se možná divit, kolik toho mají společného kočár, který nás nesl a město, které jsme navštívili. Vánoční těsto, aby výsledek měl tu pravou chuť musíte nechat nadechnout.

Tedy nádech: První setkání s Budapeští bylo vlakem a s pomocí webu, který nabízí různé slevy. Město si nás, mě a mojí ženu, za prodloužený víkend omotalo kolem prstu. Netrvalo dlouho a při návratu z Rumunska jsme brzdili v Pešti podruhé. To již autem mého hereckého kolegy. Od stejného výrobce jako je náš aktuální kočár, jen designu krabice od bot a se skládací postelí uvnitř.

Budapešt, za Rakouska Uherska město soupeřící s Vídní o primariát. Město, které odsunulo Bratislavu na vedlejší kolej. Město, které se stalo hlavním dopravním uzlem. Pokud postavím vedle sebe Vídeň a Budapešt, neváhám ani vteřinu, abych vám řekl, které hraje v mém životě větší roli. První město, kde jsem řekl, že bych se tam dokázal odstěhovat. Koneckonců herečku Vicu Kerekeš už kdekdo bere více jako Češku. Přítel slavné herečky ex-hokejista, ex-tatér Musa se rozhodl Prahu vyměnit a už spolu spokojeně žijí v Budapešťi. Nejspíše tím, jak dlouho je tam Turci obléhali, mají Maďaři živelnější náturu a jsou více otevření a hrdí. Záměrně nepíšu o plotech na hranicích a silném nacionalismu, zcela jistě nejsme se svým Ortelem sami. Město tepe v létě, v zimě a je to někdy až s podivem co všechno se dá vydržet.

 

Navštívili jsme tento rok Advent v Dráždanech, Praze a Budapešti. V Pešti jsou trhy rozesety po celém měste, nechtějí po vás platit vstupné a nejhezčí jsou hned dopoledne. Ať jedna nebo druhá strana Dunaje nabízí bezpočet kulturních stánků. Kupte si Bedekr, tam vám to napíšou lépe a přihodí mapku.

Jedna z fotek je na místě, kde sídlila maďarská tajná policie a kde mučili mnoho nevinných lidí. Nyní je ten dům památkou na dobu, která se už nikdy nesmí vrátit. Co třeba pražská Bartolomějská? V roce 1956 se Budapešt stala centrem revoluce proti komunismu. Ruské tanky jí krvavě potlačily. My jsme se dvanáct let potom divili, že přijela přátelská armáda....

 

Teď nádech číslo dvě: Z Budapešti do Vratislavic nad Nisou je to věru 630 km, ale přeci k sobě mají blízko. Za prvé v jednu dobu patřily pod Rakousko Uhersko. Za druhé se tady narodil ten, který dal jméno kočáru, který nás do hlavního města Maďarska vezl. Ferdinad Porsche se narodil v roce 1875, dva roky poté, co se spojila tři města - Budín, starý Budín a Pešt, aby vznikla Budapešť.

 

Auto, které nás teleportovalo do bývalého střediska obchodu s dobytkem a vínem bylo také velkou revolucí. Nyní se nám na scénu vrací odvrhnuté město na stejné řece, Bratislava. Ano, město kontruje a nyní vrací historický úder a narozdíl od Pešti, Prešburk má montovnu těchto teleportů. Další shoda: Budapešť má aktuálně cca 2 miliony obyvatel. Dva miliony je cena, na které auto startuje a při které začne být zajímavé. Budapešť vznikla sloučením tří měst a u tohohle auta tomu není jinak. Bráchou je Touareg a ségrou Q7.

 

Tedy nám na scénu vyjíždí Cayenne. 911 po rozežraných vánocích a na hodně velkých kolech. Poprvé světlo světa uzřela v roce 2002 a mastí kapsu výrobci doteď. Moje další herecká kolegyně má Cayenna první generace, měl jsem možnost si ho půjčit a kdo v tom autě nejel, nikdy nemůže chápat, proč tady je. V první generaci do něj nedávali žádné diesely a tedy, když zapomeneme na základní V6, samé motory z amerických trucků, spotřeba stejná.

Jak to auto jede? Kloubí toho více dohromady a dělá to skvěle. První generace se mi líbí víc, než co přijelo potom. Přišla mi více opovážlivá, drzá, arogantní. Druhá už je uhlazená a není tak hezky prvoplánová. První generace je jako Pamella Anderson z úvodu Pobřežní hlídky. Druhá je stále Pamella Anderson, ale už začala dělat na přepážce a běhat chodí jen večer, aby nedráždila.

 

Porsche Cayenne, které jsem měl já, se honosilo přídomkem S, asi jako Střela. Pod dlouhou kapotou hučela V8 bez turba, za to s 400sty koňmi. Automat, jinak to nejde a vězte, že je blbost si říkat, jak by asi jel s fofr klackem. No, dobře má 8 stupňů a někdy je jich moc, ale i tak bych tam manuál nechtěl ani kdyby mi ušetřil litr paliva. Litr sem, litr tam, kvůli tomu to auto nemám. Nádrž má dost velkou a s pomocí trávy, kamenů, svodidel a lidí, které sežere cestou, do cíle dojede. Auto má všude místa habakuk a nikdo se nemusí uskromňovat. Do kufru se vejde celá rodina i se psem a díky akustické pohodě na kabině se začne žena ptát na rychlost až při překročení 200 kilometrové rychlosti. Volvo vás učí jak být online, Porsche má na vše pořádný čudlík a díky bohu za to. Dveře mají nejspíše pancéřování a stejný pocit máte i z celého auta.

 

Porsche Cayenne je vlastně nenápadné auto, které kdejaká paní na přechodu přehlédne a nyní se z toho pan Janoušek ne a ne dostat. Proto si myslím, že úpravy Mansory a podobných bych se nebál, ba co víc, doporučoval. Auto na to má, pokud na to máte vy. Párkrát jsem se přistihl jak jsem přemýšlel jak jede Turbo. S jídlem roste chuť. A tohle je festovní gulášek. Někdo říká, že se převlékl Toureg, nepřevlékl. Audi Q7? Promiňte, auto pro bývalé veksláky a majitele technických kontrol? Cayenne je svébytné auto na které musíte mít vyřešené ego a nabitou kešeni. Moje žena mi řekla, že mi auto sluší, věřím ji. Dle mých možností a schopností je to auto absurdní a mám ho rád. Mám ho rád jako kočár v čase, kočár do úžasné Budapešti. Nyní máte těsto na cukroví připravené a můžete se do toho pustit.

Hezké Vánoce.

Lukáš Langmajer